Мій досвід


 Заявка оргкомітету виставки
Актуалізація досвіду
Сучасне українське суспільство переживає глибокі трансформаційні процеси в усіх сферах свого існування. Відповідно до запитів часу відбуваються кардинальні реформуючі процеси й у системі освіти.
У сучасній школі актуальна необхідність допомоги вчителю у виробленні вміння психологічно вмотивовувати зміст навчальних програм з кожного предмета, практично оволодівати психологічними механізмами навчальної і виховної роботи, методикою психолого-педагогічних спостережень за процесом розвитку особистості учнів, навичками саморегуляції. Лише за умови поєднання в одній особі вчителя і психолога, педагог може взяти на себе здійснювати діяльність, метою якої має бути досконало організований навчальний процес як умова розвитку особистості. В процесі роботи над проблемою «Соціально-психологічне забезпечення професійної діяльності педагогів» психолог як фахівець практично реалізує ідею створення умов, які передбачають підвищення психологічної компетентності вчителя та усвідомлення ним необхідності змін.
Аналіз теоретичних досліджень, актуальність досліджуваної проблеми та її недостатня практична впровадженість зумовили вибір даної теми. Основним аспектом досвіду є вирішення актуальних проблем та запитів педагогів, практичне впровадження психологічних заходів у робочий процес та особистісний розвиток, залучення педагогів та психологів до постійного самопізнання, самоаналізу, саморозвитку, мотивація до безперервного навчання, підвищення психологічної культури вчителя, психолога, та практична психологізація навчально-виховного процесу.
Важливою складовою професійної діяльності, її фундаментом є психологічні знання. З виходом на передній план ідей особистісно-орієнтованої освіти перед вчителями стають проблеми у постійному саморозвитку як особистісному, так і професійному.
Вивчаючи психологічні аспекти педагогічного спілкування, В.Кан-Калик говорить про:
• невміння педагога налагодити контакт з учнем;
• нерозуміння внутрішньої позиції дитини;
• труднощі управлінні спілкуванням на уроці;
• нездатність гнучко перелаштувати спілку­вання відповідно до педагогічних завдань;
• труднощі в управлінні своїм психологічним станом у спілкуванні.
І.Бех, розглядаючи питання психологічного супроводу особистісно орієнтованого навчання, зазначав, що педагог має вміти зосереджуватись на позитивних сторонах і перевагах дитини, бути впевненим у собі, мати самоповагу, виявляти навички децентрації, розуміти дитину, знати, якій допомогти, коли саме це зробити.
Важливу роль у впровадженні психологічного супроводу вчителів в практику роботи відіграло вивчення психолого-педагогічної та методичної літератури з даної проблеми. Були вивчені сучасні концепції навчання та виховання, роботи відомих українських та зарубіжних педагогів, психологів, досвід вчених в області психології.
Зокрема, вітчизняних авторів початку ХХ століття - Л.С. Виготського, С.Л.Рубінштейна, АО.Н. Леонтьєва, Г.С. Костюка. В роботах зарубіжних авторів А.Маслоу, К.Роджерса закладено основи гуманістичного напрямку в психології. Своє відображення гуманістична психологія знайшла в педагогічних системах В.А. Сухомлинського, Ш. Амонашвілі.
У знайомстві з теорією особистісно орієнтованої парадигми найважливішу роль відіграли такі автори, як С.І. Подмазін, І.С.Якиманська, Г. А. Балл, И.Д. Бех, Е.В. Бондаревська, І.Г. Єрмаков, М.В.Кларин, А.В. Киричук, А.Я. Савченко, В.В. Сериков, та інші.
В роботах досліджуються проблеми визначення поняття особистості, принципи, основні ідеї та положення особистісно орієнтованої освіти.
Особливу роль у ідеї створення і впровадження досвіду відіграли настанови курсів підвищення кваліфікації в ЗОІППО. Зокрема лекції С.І.Подмазіна «Становлення парадигми особистісно орієнтованого навчання», «Методологічні проблеми дослідження особистості в психології», «Технологія особистісно орієнтованого уроку», «Технологія особистісно орієнтованої освіти» та інші ; настанови О. М. Сироватко щодо системно-фунціонального підходу в плануванні роботи, РМО психологів; публікації Л.В. Туріщевої, В.П. Мушинського, Р.Мороза, книги бібліотеки «Шкільного світу», праці Сироватко О.М., Подмазіна С.І, Павлютенкова Є.М.; газети «Психолог», «Психологічна газета», журнали «Обдарована дитина», «Практична психологія та соціальна робота».
Для розв’язання поставленої задачі передбачається озброєння учителів знаннями з теорії і практики особистісно орієнтованої парадигми освіти.
Соціально-психологічне забезпечення професійної діяльності педпрацівників є невід’ємною та необхідною частиною ефективного функціонування сучасної школи.
Практична значимість матеріалів полягає у застосуванні елементів досвіду психологічної діяльності психолога (розробок, матеріалів) у роботі з педпрацівниками – вчителями-предметниками, класними керівниками, молодими вчителями, з студентами-практикантами.
Визначення виду досвіду
За інноваційним потенціалом — модифікаційний (пов'язаний з удосконаленням, реалізацією відомих методик, ідей, застосуванням модифікованих форм і методів педагогічної діяльності, що дають високий результат)
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в практичній психологізації навчально-виховного процесу з метою ефективного функціонування всіх учасників сучасної школи шляхом використання ресурсів практичної психології в організації навчальної діяльності.
Сутність (технологія) досвіду
Сутність досвіду полягає у створенні та запровадженні такої системи роботи, яка б була б дієвим ресурсом для педпрацівників у їх роботі з учнями, батьками, взаємодії з колегами, адміністрацією та для збереження психологічного здоров’я у власній життєдіяльності педагога.
Система роботи з педагогами складена за всіма основними напрямками роботи психолога: організаційно-методична, діагностична, консультаційна, профілактична, просвітницька.
Професія вчителя вимагає всебічних знань, безмежної душевної щедрості, мудрої любові до дітей. У Державній програмі “Вчитель” зазначається, що саме вчителю належить ключова роль в освіті. Адже через діяльність педагога відбувається становлення громадянина як особистості і фахівця, зміцнюється інтелектуальний та духовний потенціал нації. В умовах модернізації середньої освіти, зокрема переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру проблема вчителя набула ще більшого значення, вона є першорядною.
Соціально-психологічне забезпечення професійної діяльності вчителя має виконувати такі функції:
1) компенсаторну (ліквідація прогалин у психологічних знаннях);
2) адаптивну (оперативна підготовка до змін у виробничому й суспільному житті);
3) розвивальну (забезпечення загальнопсихологічного розвитку, збагачення знаннями, задоволення багатогранних пізнавальних інтересів та духовних потреб особистості).
4) мотиваційну (до професійного зростання).
На рівні особистості вчителя, за підсумками результатів багатьох досліджень з педагогіки і психології, соціально-психологічне забезпечення діяльності педагогів повинно вирішити такі завдання:
- взаємодоповнення професійного та особистісного зростання;
- розширення ступеню усвідомлення педагогом подій, що відбуваються на всіх рівнях взаємодії зі світом;
- сприяння формуванню сучасного стилю педагогічного мислення;
- засвоєння ефективних стратегій і технік самореалізації;
- доопрацювання складових професійної діяльності, які раніше не були засвоєні;
- збереження психологічного здоров’я учасників НВП, зокрема, педагогів, профілактика їх професійного вигорання;
- створення та постійний розвиток кожним педагогом власної індивідуальної системи діяльності.
Саме таким професійним та особистісним рисам педагога, як любов до своєї справи, висока кваліфікація, високі моральні якості та наявність творчого підходу вчителя до навчання й виховання, В.Сухомлинський надавав вирішального значення. Без цього, на його думку, неможливо створити розвивальне середовище, спрямоване на виховання особистості дитини.
Дидактичні матеріали, створені у системі роботи за допомогою психологічних знань, пропонується розглянути на блогові психолога: презентації, відео, аудіо записи виступів на радіо, інтерактивні вправи, тести, корисні посилання, розробки тренінгів, семінарів, майстер-класів, тощо. Це допоможе створити необхідні умови для творчої праці педагога та учня, забезпечити індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, підвищити мотивацію, сприяти формуванню всебічно розвиненої особистості.
Результативність досвіду
У результаті впровадження системи роботи, колегіум лідирує в районному рейтингу шкіл декілька років поспіль, педагоги ефективно впроваджують настанови семінарів, консиліумів, практикумів у роботу, все частіше звертаються за консультаціями, підвищується інтерес до власного психологічного здоров’я, ефективних методів роботи на уроках, розвитку особистості школяра, роботи з батьками та взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу; підвищується психологічна культура випускників (за результатами моніторингу), мотивація учнів до навчання, ефективнішою стала робота з учнями групи ризику, тощо; досвід поширюється на рівні району через запрошення проводити семінари та практикуми для різних категорій педагогів – від молодих вчителів до керівників закладів освіти.
Вихованці є переможцями шкільних, районних та обласних етапів Всеукраїнської олімпіад, підвищилася результативність учнів колегіуму в обласних турнірах МАН, зокрема з психології.
Репрезентація досвіду:
Частину досвіду було представлено на ХІ Міжнародній науково-практичній конференції «Інноваційні педтехніки», на Фестивалі з TRIZ-педагогіки, ейдетики та інших освітніх технологій «Школа по-новому» (жовтень, 2015року); на РМО психологів, ЗДРВ, ЗВР, директорів, класних керівників, вчителів-предметників, молодих вчителів району.


Література:
1. Наказ Міністерства освіти і науки України від­17.09.2004 р. №734.






1. Апробація власної діагностичної розробки вчительського колективу «Двіночки».

2. Виступ на ХІ Міжнародній науково-практичній конференції «Інноваційні освітні техніки» та Фестивалі з TRIZ-педагогіки, ейдетики та інших лосвітніх технологій «Школа по-новому» (2015р.) на тему «Організація психологічного супроводу науково-дослідницьких робіт МАН в умовах колегіуму»

3. Виступ психолога на засіданні ШМО класних керівників «Профілактика негативних явищ в учнівському середовищі»

4. Виступ психолога на засіданні ШМО класних керівників «Попередження насилля в навчально-виховному процесі»

5. Виступ на радіо «Психологічна допомога в екстремальних ситуаціях» (аудіозапис).

6. Відео заняття факультативу «Психологія спілкування»

7. Заняття з елементами тренінгу для РМО вчителів російської мови та зарубіжної літератури «Способи зняття втоми на уроках»

8. Опитувальник «Учитель в особистісно зорієнтованій освіті»

9. Методична розробка «Творчий звіт «Робота психолога з обдарованими: секрети успішної особистості (за матеріалами робіт учнів-учасників МАН)»

10. Практикум на РМО психологів «Формування критичного мислення як профілактика залежностей»

11. Практикум «Чотири мотиви поганої поведінки»

12. Практичне заняття для педагогів «Стрес-менеджмент – наука жити спокійно»

13. Практикум «Приклади стратегій для зменшення стресу»

14. Психолого-педагогічний практикум для молодих вчителів району на тему: «Психологічна підсистема уроку та аналіз її ефективності».

15. Психолого-педагогічний практикум на семінарі голів атестаційних комісій району « Психолого-педагогічний супровід атестації в умовах колегіуму»

16. Програма збереження і зміцнення здоров’я суб’єктів навчально-виховного процесу

17. Психолого-педагогічний семінар «Роль корпоративної культури в управлінні навчальним закладом»

18. Психолого-педагогічний семінар «Інформаційна безпека учнів. Інформаційний аспект». Презентація.

19. Психолого-педагогічний практикум для молодих вчителів району «Адаптація молодих вчителів до педагогічної діяльності».

20. Психолого-педагогічний практикум «Створення моделі безпечної поведінки в соціумі»

21. Психолого-педагогічний семінар - практикум

«Формування соціально-активної позиції особистості колегіанта»

22. Практикум та презентація «Корпоративна культура учасників навчально-виховного процесу»

23. Рекомендації «Як зберегти спокій в неспокійний час.

24. Запобігання проявам негативних емоцій у надзвичайних ситуаціях».

25. Рекомендації «Морально-психологічна підготовка населення при введенні стану особливого періоду на території області».

26. Рекомендації діагностики динаміки учнівського колективу «Соціометрія»

27. Семінар-практикум для вчителів та РМО психологів «Кризове консультування.

28. «Стрес і ПТСР: методи психодіагностики та психокорекції».

29. Тренінги для вчителів «Створення безпечного простору»

Немає коментарів:

Дописати коментар